Section outline
-
dr Jan Beliczyński
Katedra Procesu Zarządzania
Kontakt
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27
31-510 Kraków
Budynek Biblioteki Głównej, pokój 107b
telefon: 787 674 208
fax: +48 12 293 50 67
telefon do sekretariatu: +48 12 293 56 16 lub +4812 293 50 67
e-mail: beliczyj.uek@interia.pl (preferowany ze względu na ograniczenia pojemnościowe skrzynki uczelnianej)
e-mail uczelniany: beliczyj@uek.krakow.pl
-
-
Nakładem Wydawnictwa Adam Marszałek ukazał się dwutomowy Leksykon terminów medialnych opracowany pod redakcją naukową: prof. dr. hab. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, dr hab. Krystyny Doktorowicz, prof. UŚ, dr. Pawła Płanety i dr. hab. Ryszarda Filasa. Publikacja to efekt projektu w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa” (NdS/530026/2021/2021) finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Leksykon terminów medialnych liczy 3 tys. haseł, zarówno definicyjnych jak i problemowych. Jest jedynym tak szczegółowym i obszernym zbiorem informacji o mediach polskich i światowych na naszym rynku wydawniczym. Powstał w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego przy współpracy 200 badaczy mediów - wywodzących się z najważniejszych polskich ośrodków naukowych, w których są prowadzone studia medioznawcze, a także badania nad mediami i komunikacją społeczną.
W pracach nad jej opracowaniem brał udział m.in. pracownik Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Pan dr Jan Beliczyński z Katedry Procesu Zarządzania. Uczestnicząc w sekcjach tematycznych Radiofonia w teorii i badaniach (koordynator: dr hab. Mirosława Wielopolska-Szymura, System mediów w Polsce (koordynator: dr hab. Ryszard Filas) oraz Język mediów, genologia dziennikarska, retoryka (koordynator: prof. dr hab. Kazimierz Wolny-Zmorzyński), dr Jan Beliczyński przygotował ponad 100 haseł z zakresu radia i reklamy radiowej.
Zgodnie z tytułem, opracowanie zawiera alfabetycznie ułożony zbiór istotnych dla funkcjonowania mediów terminów, opatrzonych krótkimi zwykle komentarzami wyjaśniającymi. Ich lektura dowodnie pokazuje, jak skomplikowany jest proces komunikowania, z jak wielu technologii korzysta, jakie są powiązania pomiędzy filozofią, etyką, psychologią a przekazem medialnym.
Autorzy poszczególnych haseł oferują czytelnikowi obszerny przegląd pojęć, mających znaczenie objaśniające nie tylko dla osób związanych z mediami. Każdy, kto „Leksykon terminów medialnych” weźmie do ręki, znajdzie wyjaśnienie zwrotów przydatnych w zrozumieniu otaczającej rzeczywistości. Opracowanie ma bowiem znacznie szerszy walor edukacyjny, nie ograniczający się do tytułowego zakresu.
-