Rachunkowość Zarządcza (2021) Szmajser

Agenda

1.Rola rachunkowości zarządczej w podejmowaniu decyzji. Cel, istota i zakres rachunkowości zarządczej. Rozwój rachunkowości zarządczej. Pomiar kosztów i korzyści w rachunkowości zarządczej. Schematy procesu decyzyjnego. Problemy pomiaru kosztów w podejmowaniu decyzji, sposób podejścia w problemowych rachunkach.
2.Nowoczesne systemy pomiaru i oceny dokonań w przedsiębiorstwie. Stosowanie systemów zarządzania wykorzystujących niefinansowe mierniki pomiaru osiągnięć, zrównoważona karta osiągnięć (Balanced Scorecard).
3.Metody wyceny zasobów dla celów zarządzania. Koncepcje zachowania kapitału.
4.Klasyfikacja kosztów dla celów rachunkowości zarządczej. Pomiar kosztów i korzyści w rachunkowości zarządczej. Metodyka pomiaru zmienności kosztów. Wykorzystanie rachunku kosztów zmiennych przy podejmowaniu decyzji i ocenie efektywności. Schematy procesu decyzyjnego. Problemy pomiaru kosztów w podejmowaniu decyzji, sposób podejścia w problemowych rachunkach.
5.Decyzje krótkookresowe w oparciu o analizę relacji koszty-rozmiary produkcji-zysk, analiza wrażliwości na zmianę przychodów i kosztów, marża bezpieczeństwa, koncepcja rachunku wielostopniowego i marży segmentowej, decyzje przy istnieniu czynników ograniczających, decyzje cenowe dla zamówień specjalnych.
6.Rachunek progów rentowności i jego wykorzystanie. Rachunek dźwigni w ocenie struktury majątku i kapitałów oraz prognozowaniu zysków.
7.Rachunek efektywności decyzji długookresowych. Rodzaje inwestycji. Budżetowanie kapitałowe. Metody oceny efektywności decyzji inwestycyjnych. Ryzyko związane z podejmowaniem decyzji długookresowych.
8.Decentralizacja zarządzania, ośrodki odpowiedzialności, mierniki oceny efektywności działania ośrodków odpowiedzialności.
Planowanie i budżetowanie oraz ocena wykonania budżetów. Planowanie i kontrola w zarządzaniu. Znaczenie wewnętrznych sprawozdań informujących o wykonaniu zamierzeń i odchyleniach pomiędzy wielkościami planowanymi a rzeczywistymi. Budżet główny (wiodący), jego elementy i sposób przygotowania. Budżet operacyjny i budżet finansowy. Budżety elastyczne. Sprawozdania z wykonania budżetów. Budżetowanie z wykorzystaniem rachunku kosztów działań