Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych - Konwersatorium - Proszę nosić Kodeks pracy.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
znajomość podstaw prawa pracy: rodzaje umów, nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy, obowiązki stron, czas pracy, urlopy, wynagrodzenie, bhp, uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem, zatrudnianie osób niepełnosprawnych, zatrudnienie na podstawie umów cywilnoprawnych.
UMIEJĘTNOŚCI
posługiwanie się źródłami prawa pracy, formułowanie umów, klauzul umownych, oświadczeń woli w ramach stosunku pracy, umiejętność interpretacji przepisów, subsumpcji, wybór formy zatrudnienia, systemu czasu pracy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
korzystanie z prawa dla osiągania celów gospodarczych w sposób etyczny i w dobrej wierze.
Forma zajęć:
Konwersatorium prowadzone w sposób niesystematyczny podkreślający holistyczne podejście do systemu prawa, przy użyciu mapy myśli i źródeł prawa.
Część zajęć prowadzą studenci wg harmonogramu ustalonego na zajęciach organizacyjnych. Nie wolno używać PowerPointa ani innego oprogramowania do liniowej prezentacji tekstu. Oto dlaczego.
Zasady oceniania:
Na zajęciach oceniana jest: zgodność głoszonych treści z aktualnym stanem prawnym, kreatywność w sposobie przekazu treści (nie w interpretacji przepisów).
Zaliczenie przedmiotu możliwe jest w formie kolokwium ustnego. Warunkiem wykonanie wszystkich zadań pisemnych oraz sformułowanie i przedstawienie problemu prawnego na dowolnych zajęciach w semestrze.
Konieczne jest posługiwanie się Kodeksem pracy zarówno podczas zajęć jak i na egzaminie.
Najwyższa ocena przyznawana jest za odnalezienie właściwych przepisów, połączenie ich w normę prawną i ich interpretację w konkretnym stanie faktycznym.
Czy nasze dzieci będą w stanie utrzymać twój standard życia, gdy się zestarzejesz? Jak finansować emerytury starzejącej się populacji? Polityka rodzinna, mobilność pracy, wydajność pracy, wydłużenie aktywności ekonomicznej - czy to są to jedyne środki łagodzenia skutków starzenia się społeczeństwa? A może postawić na rozwój srebrnej gospodarki?
Te ważne pytania stawiać będziemy na zajęciach. I mam nadzieję, że znajdziecie Państwo na nie odpowiedzi. W przeciwnym razie...
To nie jest kwestia zdania lub oblania egzaminu. To jest kwestia rozwoju gospodarczego i społecznego Państwa pokolenia.
Celem tego wykładu nie jest udzielenie gotowych odpowiedzi, ponieważ takich nie ma. Celem jest przygotowanie studentów do podejmowania decyzji w zakresie polityki społecznej i do wzięcia odpowiedzialności za zabezpieczenie społeczne na poziomie indywidualnym / rodziny i na poziomie gospodarki światowej.
Na zajęciach stworzymy listę rodzajów ryzyka społecznego i świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Zbadamy przesłanki i skutki niedawnych reform systemów emerytalnych w Polsce i w Europie. Będziemy badać trendy demograficzne i ich wpływ na systemy zabezpieczenia społecznego. Ale przede wszystkim będziemy zadawać pytania na temat przyszłości państwa opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego i dobrobytu społecznego .
W sferze umiejętności, nauczycie się Państwo stawiać właściwe pytania, prowadzić dyskusję i gromadzić argumenty do debaty na temat możliwych rozwiązań. Nauczymy się, jak zamieniać zagrożenia w szansę .
Wszystko to odbywać się będzie w atmosferze współpracy, tolerancji i empatii. Taką mam nadzieję. I taki jest zamierzony efekt kształcenia w zakresie kompetencji społecznych.
Serdecznie witam Państwa na wykładzie Ubezpieczenia społeczne
Marek Benio
Systemy wynagrodzeń w administracji to z jednej strony kurs narzędziowy, na którym poza tytułowymi systemami wynagrodzeń, uczymy się bardzo praktycznych kompetencji, takich jak obliczanie wynagrodzeń z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy, godzin nadliczbowych czy absencji pracownika. Z drugiej strony staramy się zrozumieć tak trudne pojęcia jak godziwe wynagrodzenie, wartościowanie pracy, równość płac, czy motywacyjna funkcja wynagrodzenia.
Zajęcia mają charakter interaktywny i opierają się na dyskusji i rozwiązywaniu zadań przy pomocy źródeł prawa. Na moodlu znajdziecie Państwo zarówno zadania jak i ciekawe materiały do przeczytania lub obejrzenia, które stanowią pretekst do dyskusji. Do czasu uruchomienia jeszcze bardziej interaktywnej metody w formie webinariów, korzystajmy z moodla.