Opcje zapisów
1. Informacje o osobie prowadzącej kurs:
dr Janusz Rosiek
doktor nauk
ekonomicznych, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (UEK). Od 1994 roku związany zawodowo
z tą uczelnią, od tego samego roku asystent, a po obronie dysertacji
doktorskiej pod tytułem „Eksport do Unii Europejskiej a zmiany strukturalne w
polskim przemyśle po roku 1989” (w 2003 roku) – adiunkt w Katedrze Teorii
Ekonomii UEK w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na
zagadnieniach: zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, w szczególności
polityki klimatycznej i ekologicznej UE, ekoinnowacji, międzynarodowych
stosunków gospodarczych oraz modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych.
Autor bądź współautor kilkudziesięciu publikacji oraz realizator kilkunastu
projektów naukowo-badawczych z tego zakresu.
2.1. Informacje ogólne:
Zasadniczym celem ogólnym szkolenia jest podnoszenie kompetencji miękkich słuchaczy, związanych ze znajomością funkcjonowania zielonej gospodarki, poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
- zaznajomienie słuchaczy z praktycznymi aspektami ekologii oraz korzyściami ekonomicznymi i społecznymi, które mogą wypływać dla nich i dla całego społeczeństwa z ekologizacji gospodarki,
- rozwijanie zdolności osobistych i interpersonalnych uczestników szkolenia,
- prezentacja sposobów wypracowywania schematów i metod zachowania się w pracy zawodowej w zakresie zielonej gospodarki, umożliwiające osiąganie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy,
- nauczenie postaw prospołecznych opartych na współpracy i rywalizacji, dzięki pracy w grupach.2.2. Program szkolenia:
Temat 1. Co to jest ekologia? Podstawowe pojęcia i terminy. Dobre praktyki w zakresie rozwiązań proekologicznych w Polsce i wybranych krajach UE.
Prezentacja podstawowych pojęć i terminów oraz ich praktycznych implikacji dla określania skutków określonych posunięć/postaw w sferze gospodarczej dla sfery ekologicznej i na odwrót. Wyjaśnienie znaczenia ekologii dla rozwoju społeczno-gospodarczego i dobrobytu ekonomicznego pokoleń.
Temat 2. Czy i dlaczego powinniśmy się zachowywać proekologicznie? Sposoby i rodzaje zachowań proekologicznych w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej.
Prezentacja korzyści płynących z zachowań proekologicznych dla: konsumenta, producenta, regionu, branży i gospodarki. Pokazanie znaczenia świadomości ekologicznej dla rozwoju społeczno-gospodarczego. Przedstawienie możliwości stosowania określonych narzędzi wspierających rozwój zielonej gospodarki przez konsumentów, producentów, władze samorządowe i rząd oraz ich oddziaływania na ich sytuację gospodarczą. Prezentacja konkretnych wprowadzonych w życie rozwiązań/projektów proekologicznych w Polsce i wybranych krajach UE.
Temat 3. Czy ekologia jest dobra dla naszego zdrowia i dlaczego?
Prezentacja korzyści z ekologizacji gospodarki dla zdrowia ludzkiego w ujęciu mikro- i makroekonomicznym. Przedstawienie podejścia Polaków do korzyści zdrowotnych wynikających z zachowań proekologicznych.
Temat 4. Czy stać nas na czystą gospodarkę? Czy można ogrzewać się OZE i ile to kosztuje? Czy w Polsce/krajach EŚW powinniśmy wykorzystywać do ogrzewania węgiel?
Pokazanie możliwości implementacji OZE w Polsce na tle wybranych krajów UE. Przedstawienie aktualnego i przewidywanego miksu energetycznego dla Polski i wybranych krajów UE - pokazanie prognoz rozwojowych. Porównanie możliwości finansowych wybranych krajów/regionów UE w tym zakresie. Prezentacja konkretnych projektów z uwzględnieniem źródeł ich finansowania. Omówienie kosztów i korzyści związanych z wyborem danego modelu.3. Informacje o sposobie korzystania z kursu:
4. Informacja o sposobie oceny aktywności na kursie i opanowaniu zamieszczonego tam materiału przez kursantów:
5. Forma kontaktu:
6. Treść kursu (materiały): w załączeniu przy poszczególnych tematach
7. Materiały dodatkowe