Czy warto rozwijać zieloną gospodarkę?

1. Informacje o osobie prowadzącej kurs:

dr Janusz Rosiek
doktor nauk ekonomicznych, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w  Krakowie (UEK). Od 1994 roku związany zawodowo z tą uczelnią, od tego samego roku asystent, a po obronie dysertacji doktorskiej pod tytułem „Eksport do Unii Europejskiej a zmiany strukturalne w polskim przemyśle po roku 1989” (w 2003 roku) – adiunkt w Katedrze Teorii Ekonomii UEK w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach: zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, w szczególności polityki klimatycznej i ekologicznej UE, ekoinnowacji, międzynarodowych stosunków gospodarczych oraz modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych. Autor bądź współautor kilkudziesięciu publikacji oraz realizator kilkunastu projektów naukowo-badawczych z tego zakresu.

2. Informacje ogólne o kursie. Program szkolenia:

2.1. Informacje ogólne:

Zasadniczym celem ogólnym szkolenia jest podnoszenie kompetencji miękkich słuchaczy, związanych ze znajomością funkcjonowania zielonej gospodarki, poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

- zaznajomienie słuchaczy z praktycznymi aspektami ekologii oraz korzyściami ekonomicznymi i społecznymi, które mogą wypływać dla  nich i dla całego społeczeństwa z ekologizacji gospodarki,

- rozwijanie zdolności osobistych i interpersonalnych uczestników szkolenia,

- prezentacja sposobów wypracowywania schematów i metod zachowania się w pracy zawodowej w zakresie zielonej gospodarki, umożliwiające osiąganie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy,

- nauczenie postaw prospołecznych opartych na współpracy i rywalizacji, dzięki pracy w grupach.

2.2. Program szkolenia:

Temat 1. Co to jest ekologia? Podstawowe pojęcia i terminy. Dobre praktyki w zakresie rozwiązań proekologicznych w Polsce i wybranych krajach UE.

Prezentacja podstawowych pojęć i terminów oraz ich praktycznych implikacji dla określania skutków określonych posunięć/postaw w sferze gospodarczej dla sfery ekologicznej i na odwrót. Wyjaśnienie znaczenia ekologii dla rozwoju społeczno-gospodarczego i dobrobytu ekonomicznego pokoleń.

Temat 2. Czy i dlaczego powinniśmy się zachowywać proekologicznie? Sposoby i rodzaje zachowań proekologicznych w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej.

Prezentacja korzyści płynących z zachowań proekologicznych dla: konsumenta, producenta, regionu, branży i gospodarki. Pokazanie znaczenia świadomości ekologicznej dla rozwoju społeczno-gospodarczego. Przedstawienie możliwości stosowania określonych narzędzi wspierających rozwój zielonej gospodarki przez konsumentów, producentów, władze samorządowe i rząd oraz ich oddziaływania na ich sytuację gospodarczą. Prezentacja konkretnych wprowadzonych w życie rozwiązań/projektów proekologicznych w Polsce i wybranych krajach UE.

Temat 3. Czy ekologia jest dobra dla naszego zdrowia i dlaczego?

Prezentacja korzyści z ekologizacji gospodarki dla zdrowia ludzkiego w ujęciu mikro- i makroekonomicznym. Przedstawienie podejścia Polaków do korzyści zdrowotnych wynikających z zachowań proekologicznych.

Temat 4. Czy stać nas na czystą gospodarkę? Czy można ogrzewać się OZE i ile to kosztuje? Czy w Polsce/krajach EŚW powinniśmy wykorzystywać do ogrzewania węgiel?

Pokazanie możliwości implementacji OZE w Polsce na tle wybranych krajów UE. Przedstawienie aktualnego i przewidywanego miksu energetycznego dla Polski i wybranych krajów UE - pokazanie prognoz rozwojowych. Porównanie możliwości finansowych wybranych krajów/regionów UE w tym zakresie. Prezentacja konkretnych projektów z uwzględnieniem źródeł ich finansowania. Omówienie kosztów i korzyści związanych z wyborem danego modelu.

3. Informacje o sposobie korzystania z kursu:
4. Informacja o sposobie oceny aktywności na kursie i opanowaniu zamieszczonego tam materiału przez kursantów:
5. Forma kontaktu:

6. Treść kursu (materiały): w załączeniu przy poszczególnych tematach

7. Materiały dodatkowe