Strefa Stażysty i praktykanta
Studia dualne na kierunku
– profil praktyczny odpowiadają na zapotrzebowanie rynku pracy i powstają w porozumieniu z przedsiębiorcami. To oni wspólnie z naukowcami układają plan studiów, wskazują, jaki zakres praktyk może być realizowany w ich zakładzie pracy. Polski rynek pracy potrzebuje specjalistów, dlatego kształcenie dualne jest propozycją, która zyskuje na znaczeniu. Absolwenci po zakończeniu studiów z miejsca gotowi są do pracy na odpowiedzialnych stanowiskach, ponieważ byli do tego przygotowywani już od pierwszego roku studiów. Jest to niezwykle istotne w obecnej sytuacji gospodarczej, która sprawia wielkie trudności z pozyskaniem wartościowych pracowników.
W okresie 3 letniego kształcenia w trybie stacjonarnym, student równolegle odbywa staże zawodowe i praktyki zawodowe w zakładzie pracy w cyklu przemiennym: jeden okres uczestniczy w zajęciach dydaktycznych – wykładach, a drugi okres pracuje w zakładzie pracy/zakładach pracy. Ponadto, po każdym roku akademickim w okresie przerwy wakacyjnej student jest zobowiązany przepracować jeden miesiąc w zakładzie, gdzie odbywa praktykę. Łączny wymiar staży i praktyk to 11 miesięcy w ciągu cyklu kształcenia. Staż zawodowy odbywa się w wymiarze 1/1 etatu na podstawie umowy trójstronnej i ramowej, zawartej pomiędzy studentem przedsiębiorstwem zatrudniającym i uczelnią, w ramach której, student otrzymuje wynagrodzenie-stypendium. Program szkolenia zawodowego jest dostosowany do profilu produkcyjno-organizacyjnego danego zakładu pracy oraz do teoretycznego programu studiów. Opiekun praktyk otrzymuje wynagrodzenie za opiekę nad studentami w wymiarze 500 zł brutto za 3 studentów za jeden miesiąc stażu. Studenci posiadają polisę ubezpieczeniową.
Proponowany kierunek Finanse i Rachunkowość realizowany w PONE w Nowym Targu jest finansowany dzięki pozyskanemu grantowi z NCBIR umożliwia m. in. wypłatę stypendiów dla każdego studenta, opiekę w zakładzie pracy przez dedykowanego pracownika (wynagrodzenie dla opiekuna) i szereg innych innowacyjnych rozwiązań tworzonych przy współudziale pracodawców i uczelni.
REALIZACJA
Zgodnie z zapisami Regulaminu stażu na kierunku studiów: Finanse i Rachunkowość – Studia Dualne musi zostać opracowany jego szczegółowy program oraz harmonogram. W programie szczegółowym są określone zarówno czynności, które będzie wykonywał student-stażysta, jak i moduły tematyczne.
Pobierz dokument formularze: Regulaminu stażu na kierunku studiów: Finanse i Rachunkowość – Studia Dualne
Moduły odbywania staży i praktyk w systemie studiów dualnych:
Organizacja i doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej (80 godz.)
- sporządzanie biznes planów dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą
- wybór najkorzystniejszej formy opodatkowania
- rejestracja przedsiębiorstwa
- sporządzanie rocznych zeznań podatkowych PIT 28, 16A, 36, 36L
Prowadzenie ewidencji ryczałtowych (80 godz.)
- karta podatkowa
- ewidencja ryczałtu
- wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
- ewidencje dla celów podatku od towarów i usług
- rozliczenia i obsługa pracowników i właścicieli
- rozliczenia z US i ZUS
Prowadzenie książki przychodów i rozchodów (80 godz.)
- zasady ewidencji przychodów i kosztów
- ewidencje dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług
- ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
- ewidencja wyposażenia
- rozliczenia i obsługa pracowników i właścicieli
- rozliczenia z US i ZUS
Prowadzenie ksiąg handlowych (177 godz.)
- projektowanie planów kont
- wybór zasad i polityk rachunkowości
- zasady ewidencji syntetycznej i analitycznej na kontach
- dziennik, konta księgi głównej i ksiąg pomocniczych
- zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej i ksiąg pomocniczych
- sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego
- ewidencje środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
- ewidencje dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług
- sporządzanie deklaracji podatkowych PIT i CIT
- rozliczenie właścicieli
- rozliczenie pracowników
- rozliczenia z US i ZUS
Obsługa kadrowo-płacowa (80 godz.)
- listy płac
- imienne raporty osób ubezpieczonych (RMUA)
- deklaracje i rozliczenia ZUS
- rozliczanie podatku od osób fizycznych (PIT-4R, PIT-11)
- przygotowywanie dla Właścicieli (Zarządu) raportów dotyczących zatrudnienia
Organizacja i doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, prowadzenie ewidencji ryczałtowych, prowadzenie książki przychodów i rozchodów, prowadzenie ksiąg handlowych, obsługa kadrowo-płacowa (120 godz.)
Biura Rachunkowe i podatkowe
- Doradztwo Podatkowe, Tomasz Stalmach
- Biuro podatkowe Ewa Piekarczyk-Polmirska
- Biuro Podatkowe Krzysztof Para
- Biuro Rachunkowe Michalina Sołtys
- Biuro Rachunkowe Olander Finanse Aneta Kramarz
- Biuro Rachunkowe Agnieszka Kot-Hajduk
- Biuro Rachunkowe ACCOUNT Joanna Stawiarska
- Biuro Podatkowe INVICTO Joanna Jachymiak
- Biuro Rachunkowe mgr Piotr Plewa
Organizacja rachunkowości budżetowej (80 godz.)
- zakładanie, funkcjonowanie oraz likwidacja jednostek budżetowych
- prawo budżetowe
- podatki i opłaty
- wybór zasad i polityk rachunkowości
- zakładowy plan kont
- dowody księgowe, przyjmowanie, wystawianie, obieg i kontrola
Rachunkowość dochodów budżetowych (80 godz.)
- rozróżnienie dochodów i przychodów
- klasyfikacja budżetowa dochodów
- ewidencja dochodów na kontach
- rozrachunki i roszczenia
- aktualizacja należności
- dyscyplina finansów publicznych w realizacji dochodów
- kontrola dochodów budżetowych
Rachunkowość wydatków budżetowych w jednostce budżetowej (80 godz.)
- pojęcie wydatków budżetowych
- klasyfikacja budżetowa wydatków
- dyscyplina finansów publicznych w realizacji wydatków
- kontrola wydatków budżetowych
Majątek trwały w jednostce budżetowej (80 godz.)
- klasyfikacja środków trwałych
- zakup, sprzedaż i likwidacja środków trwałych
- zakup, sprzedaż i likwidacja wartości niematerialnych i prawnych
- zakup, sprzedaż i likwidacja pozostałych składników majątku trwałego
- amortyzacja – umorzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
- rachunkowość aktywów trwałych
- zasady inwentaryzacji aktywów trwałych
- kontrola aktywów trwałych
Wynagrodzenia i narzuty na wynagrodzenia oraz fundusze specjalne (80 godz.)
- wynagrodzenie i jego składniki
- narzuty na wynagrodzenia
- rozliczenia i obsługa pracowników
- rozliczenia z US i ZUS
Sprawozdawczość budżetowa (97 godz.)
- sprawozdawczość budżetowa a sprawozdawczość finansowa
- zasady sporządzania sprawozdań budżetowych związanych z gromadzeniem dochodów Rb-27
- zasady sporządzania sprawozdań budżetowych związanych z ponoszeniem wydatków Rb-28
- zasady sporządzania sprawozdania budżetowego z wydatków strukturalnych Rb-Wsa
- zasady sporządzania sprawozdań z operacji finansowych Rb-N i Rb-Z
- sprawozdanie finansowe jednostki budżetowej: bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki
Organizacja rachunkowości budżetowej, rachunkowość dochodów budżetowych, rachunkowość wydatków budżetowych w jednostce budżetowej, majątek trwały w jednostce budżetowej, wynagrodzenia i narzuty na wynagrodzenia oraz fundusze specjalne, sprawozdawczość budżetowa (120 godz.)
Jednostki Samorządu Terytorialnego
- Jednostki Samorządu Terytorialnego
- Urząd Miasta w Nowym Targu
- Urząd Skarbowy w Nowym Targu
- Urząd Miasta w Nowym Sączu
- Starostwo Powiatowe w Jaśle
- Urzędzie Gminy Czorsztyn z/s w Maniowach
- Urząd Miasta w Zakopanem
Banki, zakłady ubezpieczeń, biura turystyczne, hotele, gastronomia i inne przedsiębiorstwa
Organizacja rachunkowości i zasady prowadzenia ksiąg handlowych (497 godz.)
- projektowanie planów kont
- wybór zasad i polityk rachunkowości
- zasady ewidencji syntetycznej i analitycznej na kontach
- zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej i ksiąg pomocniczych
- zasady sporządzania rocznego sprawozdania finansowego
- ewidencje środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
- ewidencja aktywów obrotowych,
- ewidencja instrumentów finansowych,
- ewidencja kapitałów, rezerw i zobowiązań
- ewidencje dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług
- sporządzanie deklaracji podatkowych PIT i CIT
- deklaracje podatkowe
- rozliczenia z US i ZUS
Organizacja rachunkowości i zasady prowadzenia ksiąg handlowych w bankach, zakładach ubezpieczeń, biurach turystycznych, hotelach, gastronomii i innych przedsiębiorstwach (120 godz.)
- Agnieszka Witwicka-Szczepankiewicz Kancelaria Brokerska
- Niezależne Doradztwo Finansowe Przemysław Migacz
- Nieruchomości Firma Incentro
- Metropolian Inwestment
- Capital Brokers
- Pieniński Bank Spółdzielczy
- Bank Spółdzielczy w Czarnym Dunajcu
Harmonogram staży w roku akademickim 2018/2019
W roku akademickim 2018/2019 staże odbywają się w poniższych firmach w godzinach 8.00-16.00. Ze względu na specyfikę poszczególnych przedsiębiorców studenci mogą znajdować się w tych godzinach w trakcie delegacji służbowych.
Doradztwo Podatkowe Tomasz Stalmach
z siedzibą 34-400 Nowy Targ, ul. Sobieskiego 15
Biuro podatkowe Ewa Piekarczyk-Polmirska
z siedzibą 34-400 Nowy Targ, ul. Krótka 2
Biuro Podatkowe Krzysztof Para
z siedzibą 34-500 Zakopane, ul. Kościuszki 10
Biuro Rachunkowe Michalina Sołtys
z siedzibą w Czarnej Górze, ul. Nadwodnia 135
Biuro Rachunkowe Olander Finanse Aneta Kramarz
z siedzibą w Bukowinie Tatrzańskiej, ul. Kościuszki 44
Biuro Rachunkowe Agnieszka Kot-Hajduk
z siedzibą 33-300 Nowy Sącz, ul. Jana Kilińskiego 70
Biuro Podatkowe INVICTO Joanna Jachymiak
z siedzibą 34-400 Nowy Targ , os. Bór 13
Biuro Rachunkowe mgr Piotr Plewa
z siedzibą 34-400 Nowy Targ , ul. Jana Kazimierza 11
Urząd Miasta w Nowym Targu
z siedzibą 34-400 Nowy Targ, ul. Krzywa 1
Urząd Skarbowy w Nowym Targu
z siedzibą ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ
Urząd Miasta w Nowym Sączu
z siedzibą Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz
Starostwo Powiatowe w Jaśle
z siedzibą Rynek 18, 38-200 Jasło
Urzędzie Gminy Czorsztyn z/s w Maniowach
Z siedzibą Gorczańska 3, 34-436 Maniowy
Urząd Miasta w Zakopanem
Z siedzibą Tadeusza Kościuszki 13, 34-500 Zakopane
Niezależne Doradztwo Finansowe Przemysław Migacz
Z siedzibą Ratułów 8, 34-407 Ratułów
Nieruchomości Firma Incentro
Z siedzibą Plac Wolnica 10, 33-332 Kraków
Capital Brokers
Z siedzibą Adama Bochenka 16, 30-693 Kraków
Bank Spółdzielczy w Czarnym Dunajcu
Z siedzibą Rynek 19, 34-470 Czarny Dunajec
Sekretariat PONE
lic. Magdalena Smoleń
Sekretariat PONE znajduje się
w pok. 3.26 bud. Tatry
18 26 10 738
881 952 186 /mobile/
pone@uek.krakow.pl
Godziny pracy
sekretariatu PONE
PPWSZ: Budynek Tatry, pok. 3.26
wtorek: 8.00 - 16.00
czwartek: 8.00 - 16.00
piątek: 8.00 - 12.00
Projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pt. „ Studia dualne na kierunku finanse i rachunkowość – profil praktyczny w Podhalańskim Ośrodku Nauk Ekonomicznych”. Dofinansowanie projektu z UE: 2 190 305,76 zł.