Uroczyste wręczenie dyplomów magisterskich  Absolwentom Kierunku Marketing i Komunikacja Rynkowa na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

 

12 stycznia 2019 r. po raz trzeci w historii Kierunku Marketing i Komunikacja Rynkowa uruchomionym na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w roku 2014  miało miejsce wyjątkowe wydarzenie -  wręczenie Absolwentom dyplomów magisterskich, którzy  swoje studia zakończyli w jesieni 2018 r.

Podniosła uroczystość, jak każdego roku, odbyła się w reprezentacyjnej Starej Auli Gmachu im. ks. A. Lubomirskiego, a następnie,  w równie reprezentacyjnej -  Sali Senackiej.

Uroczystość zaszczycili swoją obecnością: Prorektor ds. - Komunikacji i  Współpracy prof. dr hab. Janina  Filek, Dziekan Wydziału Zarządzania – prof. dr hab.  Bogusz Mikuła, Profesorowie Katedry Marketingu: Kierownik Katedry - prof. dr hab. Jan W. Wiktor oraz prof. dr hab. Roman Niestrój.

 W ostatnim spotkaniu z Absolwentami uczestniczyli także przedstawiciele Katedr Wydziału Zarządzania: Katedry Analizy Rynku i Badań Marketingowych - dr Grażyna Plichta oraz dr Jolanta Mirek, Katedry Handlu i Instytucji Rynkowych – dr Jarosław Plichta, promotorzy prac magisterskich: prof. UEK dr hab. Monika Papież, prof. UEK dr hab. Jadwiga Stobiecka,  prof. UEK dr hab. Agnieszka Żbikowska. Oczywiście tłumnie przybyli Absolwenci wraz z osobami towarzyszącymi, rodzicami oraz pracownicy naukowo-dydaktyczni Katedry Marketingu – dr Magdalena Dołhasz, dr Agata Jonas, dr Krzysztof Kapera, dr Katarzyna Sanak-Kosmowska, dr Tomasz Smoleń.

Wspólne wysłuchanie Gaudeamus Igitur poprzedziło uroczyste powitanie przybyłych Gości  przez dr Halinę Wojnarowska z Katedry Marketingu – moderatorkę graduacji.

Słowa powitania i pierwsze przemówienie do zebranych na uroczystości wygłosił prof. dr hab. Jan W. Wiktor.  W słowach kierowanych do Absolwentów opuszczających mury Uniwersytetu, nawiązał do misji Uczelni, pozycji Wydziału Zarządzania oraz profilu Kierunku Marketing i Komunikacja Rynkowa.

Przypomniał, że misją naszego Uniwersytetu jest:   „Rerum cognoscere  - causas et valorem”,  a więc -  „Poznawać przyczyny i wartości rzeczy”. To poznawanie możliwe jest dzięki uniwersalnemu wykształceniu, łączeniu wiedzy zawodowej z wiedzą ogólną o teoretycznym i metodycznym charakterze.

 

Realizacja misji Uniwersytetu – stwierdził Profesor - przejawia się głównie w prowadzeniu badań naukowych -  poszukiwaniu prawdy o gospodarce narodowej, o przedsiębiorstwie, o  konsumencie, o wzajemnych  związkach gospodarki, polityki, społeczeństwa, zarządzania i marketingu....

Realizacją misji Uniwersytetu jest również dydaktyka – kształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr w dziedzinie ekonomii, zarządzania, marketingu.

…„W czasie studiów na Kierunku MiKR przekazaliśmy Państwu szeroką interdyscyplinarną i specjalistyczną wiedzę. Wiedzę,  która umożliwi znajdywać wciąż nowe, twórcze rozwiązania przyszłych  problemów społeczno - ekonomicznych, menedżerskich i marketingowych. Wiedza która, taką mamy nadzieję i przekonanie, pozwoli Państwu tworzyć wciąż nowe strategie rozwoju swoich firm i instytucji, projektować skuteczne ścieżki ich realizacji. 

Uczyliśmy Państwa - kontynuował Profesor - umiejętności rozwiązywania problemów marketingowych firm w warunkach umiędzynarodowienia i otwartości rynków, bowiem perspektywa ekonomii otwartej jest zasadnicza dla sformułowania odpowiedzi na pytania stawiane zarówno przez teoretyków jak i praktyków. To właśnie tu, w Starej Auli, profesor Philip Kotler odbierając tytuł doktora honoris causa naszej Akademii  w dn. 3.10.1998 r. stawiał pytania: jak tworzyć rynki, jak na nich  dominować, jak zdobywać przewagę konkurencyjną, relatywnie trwałą, zapewniającą firmie sukces w długim okresie”.  Ważnym komponentem  misji Uniwersytetu i Wydziału Zarządzania jest także  - wychowanie - choć  ta funkcja nieco ginie w cieniu  innych  funkcji i innych uwarunkowań zewnętrznych. Wychowywanie młodzieży w  poszanowaniu prawdy, prawa, patriotyzmu, poszanowania wartości demokratycznego kapitalizmu i humanizmu, wartości integracji europejskiej, tolerancji i życzliwości dla odmienności - kultur, postaw, poglądów, ale i odpowiedzialności za siebie,  swoich bliskich, za państwo i społeczeństwo.

„Do tej wiedzy na kierunku  MiKR dołożyliśmy pakiet  niezbędnych umiejętności i  postaw społecznych. Akcentowaliśmy  wartości dobra, życzliwości, szacunku i troski o dobro wspólne, także postaw pozytywnego podejścia do nauczania przez całe  życie i w każdych warunkach”.  

            Podsumowując, Profesor przypomniał, że to „holistyczne podejście do zaprojektowania treści programu i profilu Kierunku stało się przesłanką zgłoszenia przez władze Wydziału Zarządzania i Uczelni   do ogólnopolskiego programu akredytacji kierunków studiów. Wynik oceny przez niezależnych ekspertów jest dla nas   bardzo satysfakcjonujący. Kierunek MiKR uzyskał już w I roku funkcjonowania - zaszczytne certyfikaty: „Studia z przyszłością” oraz specjalne wyróżnienie - „Lider jakości kształcenia”.  To nie tylko satysfakcja dla nas - profesorów,  wykładowców, studentów, ale także zobowiązanie dla przyszłości.  Właśnie dla przyszłości - Erudito mores futurum - chcemy dalej kształcić studentów   na kierunku MiKR. Chcemy - w oparciu o takie podejście i odpowiedzialność - aby nasi studenci  stali się nie tylko „absolwentami”, ale i „ambasadorami marki” - marki, jaką stanowi Kierunek Marketing i Komunikacja Rynkowa, Wydział Zarządzania i cały Uniwersytet Ekonomiczny”.

Kolejne wystąpienie skierowane do Absolwentów wygłosiła Pani Rektor - prof. dr hab. Janina Filek. Gratulując osiągniętego sukcesu wyraziła przekonanie a nawet pewność, że uczelnia umożliwiła studentom nie tylko uzyskanie satysfakcjonującej ich wiedzy, ale także przekazała system wartości,  który stanowić może podstawę do dokonywania trafnych życiowych wyborów i kreowania zawodowej przyszłości.

Wyraziła ponadto nadzieję na dalsze, nieprzerwane więzi Absolwentów z naszym Uniwersytetem. Podkreślała istotną i konieczną, w ciągu całego swojego zawodowego i osobistego życia, rolę permanentnego kształcenia, zdobywania wiedzy, nowych umiejętności, podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie jest do tego procesu przygotowany, dysponuje wybitną kadrą naukową, aktualizuje i rozwija programy i formy kształcenia, posiada techniczne warunki ich realizacji. Tak więc kontakt Absolwentów z Uczelnią nie musi, a nawet nie powinien kończyć się w chwili wręczenia dyplomów.

            Pani Rektor zwróciła również naszą uwagę na ważny fakt, że przychodzi nam żyć w coraz trudniejszym i komplikującym się otoczeniu.  Czas studiów dla naszych Studentów  był okresem spokoju i możliwości skupiania się na edukacji i własnym rozwoju. Pamiętać jednak należy, że w historii nie zawsze tak było,  a i  przyszłym pokoleniom nie musi to być dane. Dlatego tym większe powinno być odczucie satysfakcji, dumy, radości z własnych dokonań i osiągnięć Absolwentów oraz  dobrze wykorzystanych przez nich szans i możliwości.

Dziekan Wydziału Zarządzania, Prof. dr hab. Bogusz Mikuła, przemawiając do Absolwentów i Gości w imieniu władz Wydziału i całej jego społeczności akademickiej podkreślał wyjątkowość  tej uroczystości, podsumowującej kilka lat ciężkiej pracy mającej na celu uzyskanie wiedzy, umiejętności i właściwych kompetencji społecznych  pozwalających pracować z sukcesem w warunkach współczesnej gospodarki.

… „Warto więc z refleksją spojrzeć na ten czas - mówił Profesor B. Mikuła -  jako na okres ciężkiej, często realizowanej nocami studenckiej pracy polegającej na uczeniu się, czas przeżywania stresów związanych z uzyskiwaniem zaliczeń i ze zdawaniem egzaminów, czas wielu wyrzeczeń, czas przeżywania niepowodzeń i sukcesów, które ostatecznie pozwoliły Wam uzyskać upragniony tytuł zawodowy magistra. Wyrażał nadzieję,… „że studia nie tylko przyczyniły się do rozbudowania intelektualnych zdolności, wiedzy i kompetencji społecznych Absolwentów, ale również wyzwoliły zdolność krytycznego oglądu rzeczywistości i wzmocniły psychicznie, umożliwiając radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, z jakimi  spotkają się w przyszłości. Mam też nadzieję - kontynuował Profesor - że poniesiony wysiłek i wyrzeczenia ostatnich lat zrekompensowane zostaną ciekawą i satysfakcjonującą pracą oraz wysokim statusem zawodowym, społecznym i ekonomicznym”...

Prosił aby wspominając okres studiów docenić również rolę rodzin, bliskich i kolegów, którzy z pewnością w ukończeniu przez Absolwentów studiów mieli swój wkład poprzez umacnianie ich w swoich postanowieniach, motywowanie do pokonywania kolejnych wyzwań, wspieranie emocjonalne i ekonomiczne.

Przemawiając do kolejnego rocznika prosił, aby nie zapominali, że bycie Absolwentem naszego Uniwersytetu i naszego Wydziału to nie tylko honor, ale i także zobowiązania.

… „Jako kadra dydaktyczno-naukowa życzylibyśmy sobie, aby Państwo godnie reprezentowali nasz Uniwersytet, będąc każdego dnia w swoim życiu zawodowym, jak i podczas załatwiania codziennych spraw, jego ambasadorami, budującymi i wzmacniającymi jego dobrą reputację i wyróżniający go spośród innych uczelni pozytywny wizerunek”.

Gratulując zdania kilkudziesięciu egzaminów, niezliczonej liczby kolokwiów, projektów, zaliczeń, obrony pracy dyplomowej i ukończenia studiów zwrócił uwagę, iż kolejne oceny Absolwentom wystawiać będzie już samo życie.

Tradycyjnym punktem uroczystości graduacji jest wysłuchanie przez zebranych ostatniego w murach Uczelni ...wykładu. Tym razem głos zabrał  prof. dr hab.  Roman Niestrój (były rektor naszej Uczelni, dziekan Wydziału Zarządzania, inicjator uruchomienia kierunku MiKR), który odszedł od klasycznej formuły wykładu akademickiego i zaproponował Absolwentom chwilę refleksji nad kilkuletnim okresem Ich uniwersyteckiej edukacji. Wspomniał, że dla Niego jest to również szczególny czas, przywodzący wspomnienia obrony własnej pracy magisterskiej – dokładnie 50 lat temu.

Na wstępie, weryfikując pamięć byłych już studentów przytoczył cytat   Roberta Louisa Stevansona, znajdujący się na tytułowej stronie podręcznika akademickiego pt. „Podstawy marketingu” zamieszczonego przez  prof. dr hab. J. Altkorna,  który brzmi: że … „Każdy żyje ze sprzedawania czegoś”.

Profesor stawiał więc istotne pytania, na które każdy z Absolwentów powinien sam sobie szczerze odpowiedzieć, aby stojąc u progu nowego etapu swojego życia dokonywać właściwych wyborów i świadomie podążać w kierunku zgodnym z własnymi przekonaniami.  Zatem  padały pytania: Czy na pewno czas, który poświęcili na naukę został właściwie przez nich spożytkowany? Czy nabyte różnorodne kompetencje: m.in. naukowe, techniczne, językowe, informatyczne, społeczne umożliwią im uzyskanie satysfakcjonującej, dobrze opłacanej pracy? Co właściwie na rynku pracy chcą sprzedawać – czy tylko swój wolny czas, czy  może coś więcej – wiedzę i umiejętności? Czy wykazują inicjatywność i przedsiębiorczość? Czy potrafią przekształcać ideę w czyn? Czy są kreatywni i zdolni do podejmowania ryzyka, aby móc  tworzyć własne firmy i rozwijać je w przyszłości?

Jeśli odpowiedź na te pytania nie jest dla każdego zadowalająca,  to przecież wciąż można to zmienić. Już w pełni świadomi, bez obciążenia stresem charakterystycznym przy uczeniu się, aby zdać kolejny egzamin, sięgać do źródeł  i uzupełnić zidentyfikowane braki. Usystematyzować swoją wiedzę, przypomnieć nazwiska i podstawowe naukowe teorie, być krytycznym i niezależnym wobec nich, wytyczać własne kierunki i za nimi podążać, edukować się i rozwijać przez całe swoje życie, utrzymywać i pielęgnować nawiązane w okresie studiów koleżeńskie relacje.

Zwieńczeniem oficjalnej części uroczystości, po wręczeniu dyplomów, były wystąpienia najlepszych na Kierunku MiKR studentek.

Mgr Magdalena Domagalska –  podkreślała szczególnie uczucie satysfakcji wynikające z możliwości konfrontacji swoich kompetencji ze studentami innych europejskich uczelni, które w okresie studiów odwiedzała w ramach programów Erasmus. 

Mgr Anna Siwek,  w emocjonalnym wystąpieniu wspominała okres nauki, pisania swojej pracy magisterskiej i przyjaźni, które nawiązała.

Wspólne zdjęcia, filiżanka kawy, ostatnie rozmowy – często już o zawodowych sukcesach - stanowiły ważną, choć  nieformalną cześć  uroczystej graduacji.

Podsumowując, warto przytoczyć słowa prof. dr hab. J. W. Wiktora, że …”Uroczystość graduacji traktujemy jako niezwykle ważny element naszej troski o rzeczywistą jakość kształcenia, o  pełną zgodność deklaracji z rzeczywistymi działaniami  Uczelni, Wydziału i nas samych - pracowników Katedry Marketingu na rzecz studentów, jakości kształcenia i wartości studiów. Graduacja stanowi w naszym głębokim przekonaniu znaczącą wartość i istotny element misji  Uniwersytetu związanej z procesem kształcenia. Radość Absolwentów, ich Przyjaciół i Rodzin podczas  uroczystości jest tego najlepszym potwierdzeniem”.

 

 Dr Halina Wojnarowska, Katedra Marketingu

Ostatnia modyfikacja: piątek, 25 stycznia 2019, 17:38