Marketing polskich przedsiębiorstw w 25-leciu gospodarki rynkowej w Polsce, red. R. Niestrój, Publikacja prezentuje wyniki badań przeprowadzonych przez pracowników Katedry pod kierunkiem prof. R. Niestroja prezentujących zakres wdrażania orientacji marketingowej w polskich przedsiębiorstwach. Podstawę metodyczną badania stanowiły założenia przyjęte w badaniu zrealizowanym przez Katedrę Marketingu AE w Krakowie pod kierunkiem prof. Jerzego Altkorna w roku 1998. Zgodnie z nimi stopień zakorzenienia koncepcji marketingowej i rynkowej orientacji firmy może być badany przez analizę takich wskaźników symptomatycznych, jak: usytuowanie czynników rynkowych i marketingowych w rankingu czynników sukcesu przedsiębiorstwa, pozyskiwanie i wykorzystywanie w procesach decyzyjnych danych i informacji rynkowych, planowanie działań rynkowych, formy organizacji działań marketingowych, realizowane strategie marketingowe. Głównym celem obecnych badań było sprawdzenie, w jakim stopniu, po dwudziestu pięciu latach rozwijania gospodarki rynkowej, w polskich przedsiębiorstwach zakorzeniły się marketingowe idee i zasady postępowania na rynku, a także rozpoznanie, jaki strategie, formy i instrumenty działania preferują badane przedsiębiorstwa. Monografia składa się z 14 rozdziałów obejmujących krótką charakterystykę dotychczasowych badań nad rynkową orientacją polskich przedsiębiorstw, założenia metodyczne i charakterystykę aktualnego badania, ocenę orientacji w oparciu o identyfikację kluczowych czynników sukcesu przedsiębiorstw, organizacyjne uwarunkowania i informacyjne podstawy marketingu, charakterystykę planowania i strategii marketingowych przedsiębiorstw oraz polityk instrumentalnych (produktu, ceny, dystrybucji i promocji), e-marketing, nowe koncepcje wynikające z ewolucji marketingu. Całość zamyka rozdział podsumowujący samoocenę przedsiębiorstw dotyczącą ich przystosowania do gospodarki rynkowej oraz wskazujący bariery dalszego rozwoju zarządzania marketingowego w Polsce. (z Wstępu) |