Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zastosowaniem statystyki opisowej
oraz elementów statystyki indukcyjnej w praktyce, w tym szczególnie w badaniach
społecznych. W trakcie zajęć studenci zdobędą podstawową wiedzę z ww. obszaru,
w tym nabędą umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami analizy
statystycznej. Zadaniem prowadzących będzie uświadomienie studentom
konieczności zaznajomienia się z podstawami statystyki, prezentacja jej
praktycznego wykorzystania, a także nauka posługiwania się językiem
statystycznym.
Przedmiot składa się z wykładów (15 h) oraz ćwiczeń (30 h). Wykłady oraz
ćwiczenia mają charakter komplementarny. Wiedza zdobyta na wykładach utrwalana
będzie w trakcie ćwiczeń praktycznych.
Kompetencje. Po zakończeniu udziału w kursie:
(1) Student będzie posiadał podstawową wiedzę z zakresu statystyki opisowej i
indukcyjnej
(2) Student będzie umiał zastosować w praktyce poszczególne narzędzia
statystyczne oraz będzie wyciągał na ich podstawie prawidłowe wnioski
(3) Student będzie potrafił posługiwać się programem Statistica w zakresie
podstawowym
(4) Student będzie rozumiał analizy wykonane przez innych badaczy,
(5) Student będzie przygotowany do samodzielnego pogłębiania wiedzy
statystycznej.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zastosowaniem statystyki opisowej oraz elementów statystyki indukcyjnej w praktyce, w tym szczególnie w badaniach społecznych. W trakcie zajęć studenci zdobędą podstawową wiedzę z ww. obszaru, w tym nabędą umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami analizy statystycznej. Zadaniem prowadzących będzie uświadomienie studentom konieczności zaznajomienia się z podstawami statystyki, prezentacja jej praktycznego wykorzystania, a także nauka posługiwania się językiem statystycznym.
Przedmiot składa się z wykładów (15 h) oraz ćwiczeń (30 h). Wykłady oraz ćwiczenia mają charakter komplementarny. Wiedza zdobyta na wykładach utrwalana będzie w trakcie ćwiczeń praktycznych.
Kompetencje. Po zakończeniu udziału w kursie:
(1) Student będzie posiadał podstawową wiedzę z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej
(2) Student będzie umiał zastosować w praktyce poszczególne narzędzia statystyczne oraz będzie wyciągał na ich podstawie prawidłowe wnioski
(3) Student będzie potrafił posługiwać się programem Statistica w zakresie podstawowym
(4) Student będzie rozumiał analizy wykonane przez innych badaczy,
(5) Student będzie przygotowany do samodzielnego pogłębiania wiedzy statystycznej.
- Trainer/in: Jelonek Magdalena
Kurs składa
się z wzajemnie uzupełniających się wykładów, ćwiczeń praktycznych oraz laboratoriów komputerowych. Zajęcia zbudowane są wokół projektu badawczego, który studenci mają przygotować na zaliczenie. W trakcie kursu omawiane będą wszystkie kroki podejmowane podczas realizacji badań ilościowych, tak aby studenci mogli wykonać je w praktyce w przypadku swoich projektów badawczych.
Wykład poświęcony będzie omówieniu kluczowych zagadnień teoretycznych związanych z prowadzeniem ilościowych badań społecznych w obszarze studiów nad miastem, tj.:
1. Charakterystyka badań ilościowych i ich podstawowe typy, cele badań i schematy z nimi powiązane
2. Etapy procesu badawczego oraz organizacja ilościowych badań społecznych ze szczególnym naciskiem na badania sondażowe
3. Operacjonalizacja i wskaźniki w badaniach społecznych
4. Od pytania kwestionariuszowego do wskaźnika - konstrukcja kwestionariusza ankiety
5. Dobór próby w badaniach społecznych
6. Metoda eksperymentalna i quasi eksperymentalna w badaniach społecznych
Na ćwiczeniach wykonywane będą zadania praktyczne związane z wymienionymi powyżej tematami.
Laboratorium poświęcone będzie natomiast dwóm kwestiom. Studenci dowiedzą się jak 1. Przygotować dane do analizy (np. złożyć zbiór danych z osobnych plików, wyczyścić go, podjąć decyzję odnośnie outlierów), 2. Wykonać podstawową analizę danych ilościowych i przygotować na jej podstawie raport.
W trakcie kursu wykorzystywana będzie wiedza i umiejętności studentów, które nabędą podczas kursu ze Statystyki.
- Trainer/in: Jelonek Magdalena