Nazwa przedmiotu
Filozofia
Nazwa kierunku (na którym prowadzone są zajęcia): wszystkie kierunki
System studiów: dzienny zawodowy/dzienny uzupełniający magisterski
Rok/Semestr:...........................
Nazwa jednostki (prowadzącej zajęcia): Katedra Filozofii
Osoby prowadzące zajęcia: dr Dobrosław Kot
Język wykładowy: Polski
Liczba punktów ECTS: 4
Rozliczenie godzinowe:
Forma zajęć |
Wykłady |
Ćwiczenia |
Laboratoria |
Ilość godzin |
30 |
|
|
Przedmioty poprzedzające (wprowadzające):
Założenia i cele (w tym spodziewane efekty i kompetencje, którymi powinien wykazać się student po realizacji zajęć):
Kurs ma na celu wprowadzenie w historię filozofii europejskiej. Celem jest przekazanie studentowi wiedzy o tym, czym zajmuje się filozofia, jakie są jej podstawowe dziedziny, czym różni się od innych nauk i dziedzin kultury; kiedy i jak narodziła się w kulturze europejskiej; do kursu wybrane zostają najważniejsze postaci i kierunki z historii filozofii, których poglądy zostają przedstawione w porządku chronologicznym, z podziałem na epoki i umiejscowieniem postaci filozofów na tle historii powszechnej. Po zakończeniu kursu student powinien mieć podstawową orientację w tej problematyce, potrafić wskazać główne stanowiska w dziedzinie metafizyki, epistemologii i etyki, a także rozumieć przemiany w myśleniu europejskim od starożytności po czasy współczesne
Metody dydaktyczne:
Wykład z elementami dyskusji
Treści programowe:
Lp. |
Tematy zajęć |
Liczba godzin |
|
Wykłady |
Ćwiczenia |
||
1 |
Wykład wprowadzający |
2 |
|
2 |
Narodziny filozofii |
2 |
|
3 |
Sokrates |
2 |
|
4 |
Platon |
2 |
|
5 |
Arystoteles |
2 |
|
6 |
Greckie szkoły życia |
2 |
|
7 |
Narodziny filozofii chrześcijańskiej |
2 |
|
8 |
Kartezjusz |
2 |
|
9 |
Empiryzm brytyjski |
2 |
|
10 |
Nowożytna filozofia społeczna: Hobbes i Rousseau |
2 |
|
11 |
Immanuel Kant |
2 |
|
12 |
Hegel |
2 |
|
13 |
Mistrzowie podejrzeń |
2 |
|
14 |
Fenomenologia i egzystencjalizm |
2 |
|
15 |
Filozofia dialogu |
2 |
|
Zawartość tematyczna:.....................................
Wykład wprowadzający
Pojęcie filozofii, platoński mit o narodzinach Erosa, filozofia a inne nauki, filozofia a religia, filozofia a ideologia
Narodziny filozofii
Początki filozofii w starożytnej Grecji, relacja między mitologią a filozofią, pierwsi filozofowie arche: Tales z Miletu, Anaksymander z Miletu, Anaksymenes z Miletu, Heraklit z Efezu, Pitagoras, Demokryt z Abdery
Sokrates
Sokrates jako wzór filozofa, życie Sokratesa: proces i śmierć, troska o duszę, metoda sokratejska, daimonion
Platon
Teoria idei, parabola jaskini, Platon jako twórca metafizyki, dialogi platońskie, anamneza
Arystoteles
Arystoteles jako uczeń Platona, metafizyka Arystotelesa, etyka złotego środka
Greckie szkoły życia
Filozofia jako sztuka życia szczęśliwego, fenomen szkół filozoficznych w Grecji, poglądy etyczne takich kierunków jak: epikureizm, cynizm i stoicyzm
Narodziny filozofii chrześcijańskiej
Relacja między myśleniem filozoficznym a myśleniem biblijnym, narodziny filozofii chrześcijańskiej, główne problemy filozofii średniowiecznej, dowody na istnienie Boga
Kartezjusz
Kartezjusz jako ojciec nowożytnej filozofii, projekt stworzenia nowej filozofii, sceptycyzm metodyczny, droga do cogito ergo sum, metafizyka dualistyczna
Empiryzm brytyjski
Empiryzm jako odpowiedź na racjonalizm, poglądy teoriopoznawcze Johna Locke’a, George’a Berkeleya i Davida Hume’a
Nowożytna filozofia społeczna: Hobbes i Rousseau
Hobbes: egoizm i indywidualizm jednostek, stan wojny, umowa społeczna, suweren, forma rządów; Rousseau: stan natury, dwie miłości, własność prywatna, umowa społeczna, suweren, forma rządów
Immanuel Kant
Przewrót kopernikański Kanta, nowe zadanie filozofii transcendentalnej, teoria poznania, etyka Kanta, imperatyw kategoryczny
Hegel
Hegel jako przedstawiciel myślenia systemowego i abstrakcyjnego, metoda dialektyczna, rozwój ducha w dziejach
Mistrzowie podejrzeń
Filozofowie „podejrzeń”: Karol Marks, Ludwig Feuerbach, Sigmund Freud i Friedrich Nietzsche
Fenomenologia i egzystencjalizm
Edmund Husserl: metoda fenomenologiczna, Ja transcendentalne, konstytucja sensu; Martin Heidegger: problem bycia, autentyczność i nieautentyczność egzystencji
Filozofia dialogu
Współczesna próba myślenia w dialogu z religią. Ja i Ty Martina Bubera, objawienie Twarzy Emmanuela Levinasa i filozofia dramatu Józefa Tischnera.
Literatura podstawowa:..........................
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.I-III, różne wydania (poglądy filozofów omawianych na wykładach)
Anthony Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej, Prószyński i S-ka, różne wydania.
Literatura uzupełniająca:......................................
Adam Węgrzecki, Zarys filozofii, Kraków 2002
Arno Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 2008
Forma zaliczenia/egzaminu:..................................
Egzamin pisemny, 2 pytania opisowe, w każdym trzeba omówić poglądy danego filozofa, czas egzaminu: 40 minut
Warunki zaliczenia przedmiotu:................................
Znajomość wiedzy z wykładów lub z literatury podstawowej, konieczność napisania egzaminu na min. 50%
Forma udostępniania sylabusa:..................................................