Filozofia - GPSMS1-1111, GPSMS1-1112, GPSMS1-1113

Nazwa przedmiotu

Filozofia

 

 

 

Nazwa kierunku (na którym prowadzone są zajęcia): wszystkie kierunki

System studiów: dzienny zawodowy/dzienny uzupełniający magisterski

Rok/Semestr:...........................

Nazwa jednostki (prowadzącej zajęcia): Katedra Filozofii

Osoby prowadzące zajęcia: dr Dobrosław Kot

Język wykładowy: Polski

Liczba punktów ECTS: 4

 

Rozliczenie godzinowe:

Forma zajęć

Wykłady

Ćwiczenia

Laboratoria

Ilość godzin

30

 

 

 

 

Przedmioty poprzedzające (wprowadzające):

 

 

Założenia i cele (w tym spodziewane efekty i kompetencje, którymi powinien wykazać się student po realizacji zajęć):

 

Kurs ma na celu wprowadzenie w historię filozofii europejskiej. Celem jest przekazanie studentowi wiedzy o tym, czym zajmuje się filozofia, jakie są jej podstawowe dziedziny, czym różni się od innych nauk i dziedzin kultury; kiedy i jak narodziła się w kulturze europejskiej; do kursu wybrane zostają najważniejsze postaci i kierunki z historii filozofii, których poglądy zostają przedstawione w porządku chronologicznym, z podziałem na epoki i umiejscowieniem postaci filozofów na tle historii powszechnej. Po zakończeniu kursu student powinien mieć podstawową orientację w tej problematyce, potrafić wskazać główne stanowiska w dziedzinie metafizyki, epistemologii i etyki, a także rozumieć przemiany w myśleniu europejskim od starożytności po czasy współczesne

 

 

Metody dydaktyczne:

 

Wykład z elementami dyskusji

 

 

Treści programowe:

 

Lp.

Tematy zajęć

Liczba godzin

Wykłady

Ćwiczenia

1

Wykład wprowadzający

2

 

2

Narodziny filozofii

2

 

3

Sokrates

2

 

4

Platon

2

 

5

Arystoteles

2

 

6

Greckie szkoły życia

2

 

7

Narodziny filozofii chrześcijańskiej

2

 

8

Kartezjusz

2

 

9

Empiryzm brytyjski

2

 

10

Nowożytna filozofia społeczna: Hobbes i Rousseau

2

 

11

Immanuel Kant

2

 

12

Hegel

2

 

13

Mistrzowie podejrzeń

2

 

14

Fenomenologia i egzystencjalizm

2

 

15

Filozofia dialogu

2

 

 

 

Zawartość tematyczna:.....................................

 

Wykład wprowadzający

Pojęcie filozofii, platoński mit o narodzinach Erosa, filozofia a inne nauki, filozofia a religia, filozofia a ideologia

Narodziny filozofii

Początki filozofii w starożytnej Grecji, relacja między mitologią a filozofią, pierwsi filozofowie arche: Tales z Miletu, Anaksymander z Miletu, Anaksymenes z Miletu, Heraklit z Efezu, Pitagoras, Demokryt z Abdery

Sokrates

Sokrates jako wzór filozofa, życie Sokratesa: proces i śmierć, troska o duszę, metoda sokratejska, daimonion

Platon

Teoria idei, parabola jaskini, Platon jako twórca metafizyki, dialogi platońskie, anamneza

Arystoteles

Arystoteles jako uczeń Platona, metafizyka Arystotelesa, etyka złotego środka

Greckie szkoły życia

Filozofia jako sztuka życia szczęśliwego, fenomen szkół filozoficznych w Grecji, poglądy etyczne takich kierunków jak: epikureizm, cynizm i stoicyzm

Narodziny filozofii chrześcijańskiej

Relacja między myśleniem filozoficznym a myśleniem biblijnym, narodziny filozofii chrześcijańskiej, główne problemy filozofii średniowiecznej, dowody na istnienie Boga

Kartezjusz

Kartezjusz jako ojciec nowożytnej filozofii, projekt stworzenia nowej filozofii, sceptycyzm metodyczny, droga do cogito ergo sum, metafizyka dualistyczna

Empiryzm brytyjski

Empiryzm jako odpowiedź na racjonalizm, poglądy teoriopoznawcze Johna Locke’a, George’a Berkeleya i Davida Hume’a

Nowożytna filozofia społeczna: Hobbes i Rousseau

Hobbes: egoizm i indywidualizm jednostek, stan wojny, umowa społeczna, suweren, forma rządów; Rousseau: stan natury, dwie miłości, własność prywatna, umowa społeczna, suweren, forma rządów

Immanuel Kant

Przewrót kopernikański Kanta, nowe zadanie filozofii transcendentalnej, teoria poznania, etyka Kanta, imperatyw kategoryczny

Hegel

Hegel jako przedstawiciel myślenia systemowego i abstrakcyjnego, metoda dialektyczna, rozwój ducha w dziejach

Mistrzowie podejrzeń

Filozofowie „podejrzeń”: Karol Marks, Ludwig Feuerbach, Sigmund Freud i Friedrich Nietzsche

Fenomenologia i egzystencjalizm

Edmund Husserl: metoda fenomenologiczna, Ja transcendentalne, konstytucja sensu; Martin Heidegger: problem bycia, autentyczność i nieautentyczność egzystencji

Filozofia dialogu

Współczesna próba myślenia w dialogu z religią. Ja i Ty Martina Bubera, objawienie Twarzy Emmanuela Levinasa i filozofia dramatu Józefa Tischnera.

 

 

 

 

Literatura podstawowa:..........................

Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.I-III, różne wydania (poglądy filozofów omawianych na wykładach)

Anthony Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej, Prószyński i S-ka, różne wydania.

 

 

 

 

 

Literatura uzupełniająca:......................................

Adam Węgrzecki, Zarys filozofii, Kraków 2002

Arno Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 2008

 

 

 

 

Forma zaliczenia/egzaminu:..................................

Egzamin pisemny, 2 pytania opisowe, w każdym trzeba omówić poglądy danego filozofa, czas egzaminu: 40 minut

 

Warunki zaliczenia przedmiotu:................................

Znajomość wiedzy z wykładów lub z literatury podstawowej, konieczność napisania egzaminu na min. 50%

 

 

 

Forma udostępniania sylabusa:..................................................